Cultuur veranderen in bedrijven – door Jack Kroon
Wat is nu eigenlijk dé cultuur van mijn bedrijf?
Een bedrijfscultuur bestaat uit 3 elementen; de normen en waarden, het beeld of de identiteit (of het imago) en het zichtbare gedrag van (mensen in) de onderneming. De normen en waarden met het zichtbare gedrag vormen de identiteit (het imago) van de onderneming. Maar normen en waarden en gedrag zijn de ‘zachte’ kant van de onderneming en die zijn voor de ondernemer vaak moeilijk hanteerbaar.
Waarom is de bedrijfscultuur nu zo belangrijk?
De uiteindelijke resultaten van een bedrijf worden bepaald door de mensen die in de organisatie werken en is het belangrijk dat de bedrijfscultuur aansluit bij het hoofddoel of bestaansreden van de organisatie. In een bouwbedrijf verwacht je een andere cultuur dan in een advocatenkantoor.
Wat is nu het probleem (en tevens de oplossing)?
De cultuur die je nu in je bedrijf hebt, en die je graag wil veranderen, heb je zelf gecreëerd! Hoe je het ook wendt of keert, de huidige bedrijfscultuur is onder jouw leiding tot stand gekomen. Misschien heb je geen duidelijke normen en waarden of heb je ze nooit gedeeld en ga je er van uit dat ‘ze’ dat wel weten of begrijpen. Wat wij vaak ervaren is dat ondernemers de collega’s niet aanspreken op gedrag, ‘ik hoef ze toch niet te vertellen dat een goede communicatie met klanten belangrijk is, dat weten ze zelf ook wel’ of ‘ze zien toch wel dat ik er niet mee eens ben dat hoef ik toch niet ook nog eens te vertellen’.
Het goede nieuws is dat jij de cultuur dan ook kunt veranderen. Bepaal welke normen en waarden jij belangrijk vindt en welk gedrag past bij de bestaansredenen van je bedrijf. Je kunt deze natuurlijk ook samen met collega’s uitwerken en je door hen laten inspireren maar jij bent in de lead voor de uiteindelijke normen en waarden en het gewenste gedrag. Pas dan komt het moeilijkste deel van de verandering: zelf het voorbeeld geven en je collega’s aanspreken op gedrag.
Voor het bepalen van de normen en waarden heb zie je hieronder enkele voorbeelden ter inspiratie, maar wat het belangrijkst is, is dat ze echt van jou of jouw bedrijf zijn. Selecteer daarom voor jou belangrijke waarden en laat deze enkele weken meespelen en toets in de praktijk of dit ook de belangrijkste zijn. Je kunt de normen en waarden dan meteen inhoud geven: want wat bedoel je er precies mee? Wat voor jou heel normaal is, zul je toch echt aan anderen uit moeten leggen.
110% | Authentiek | Beleefd | Bescheiden | Betrokken | Creatief | Gedisciplineerd |
Eerlijk | Eenvoudig | Echt | Gerechtigheid | Groei | Humor | Integer |
Inzicht | Kennis van zaken | Leiderschap | Loyaal | Netjes | Onafhankelijk | Ondernemend |
Open | Oprecht | Orde | Persoonlijke groei | Plezier | Positief | Prestatiegericht |
Rechtvaardig | Respect | Samenwerkend | Spontaan | Stabiel | Tolerant | Tevreden |
Trouw | Uitdagend | Verantwoordelijk | Vriendelijk | Vrijheid | Wijsheid | Winnen |
Zekerheid | Zorgvuldig | Zorgzaam | Commitment | Competentie | Durf | Energie |
Verschil maken | Afspraak = afspraak | Succes | Duurzaam | Win-win | Vertrouwen | Resultaatgericht |
Een stapje extra | Verrassend | Persoonlijk | Aanspreekcultuur | Betrouwbaar | Communicatief | Kwaliteit |
Hard werken | Waarderend | Gezellig | Zelfvertrouwen | Zelfstandig | Meedenkend | Klantgericht |
Optimistisch | Rust | Aanpakkend | Flexibel | Handen uit de mouwen | Autonoom | Gedreven |
Oplossingsgericht | Kritisch | Optimalisatie | Enthousiast | Praktisch | Realistisch | Volledigheid |
Ontzorgend | Passievol | Slagvaardig | Innovatief | Professioneel | Collegialiteit | Hulpvaardig |
Gemotiveerd | Zelfredzaam | Fatsoenlijk | Trots | Vakmanschap | Gestructureerd | Leren van elkaar |
Toewijding | Klant centraal | Het kan altijd beter | … | … | … | … |