Werken áán je onderneming, in plaats van erin. Het is een van onze vaakst gebruikte quotes. En het klinkt misschien wel een stuk makkelijker dan gedaan. Want wat zijn nu eigenlijk de risico’s als je het niet doet en hoe doe je dat nou precies, ‘werken aan je bedrijf’?
Wij zien vaak dat ondernemers hun onderneming zijn begonnen vanuit een passie, vanuit vakmanschap. Of het nu gaat om een marketingbureau, (af)bouwbedrijf of installateur – als ondernemer ben je ooit gestart omdat je iets leuk vindt, ergens goed in bent, of omdat het je, als onderdeel van een familiebedrijf, met de paplepel is ingegoten. Werken ín je bedrijf, zo ben je begonnen. En door hard te werken is jouw onderneming gaan groeien. Zelf op pad gaan, offertes maken, het werk uitvoeren, en vervolgens een factuur sturen. Zo verdien je geld. Toch?
Klopt, tot op zeker hoogte. Na een tijdje zul je dan echter een plafond bereiken, wanneer je blijft werken ín je bedrijf, in plaats van eráán. Als je iedere dag zelf die marketingcampagne bedenkt, muurtjes metselt of projecten calculeert, dan zal jouw onderneming nooit kunnen gaan groeien. Je blijft namelijk hangen in de waan van de dag, iedere maand en ieder jaar opnieuw. Je hebt geen visie of droom om naartoe te werken. Je agenda zit (over)vol omdat er maar een beperkt aantal uren in de week zitten, niet omdat je met de activiteiten die je uitvoert écht waarde toevoegt aan je bedrijf. Je kabbelt door. Het gaat niet slecht, maar je haalt er zeker niet uit wat erin zit. Langzaam maar zeker verlies je dan ook de passie waarmee je ooit die onderneming bent gestart.
Waarom?
Naast het feit dat je jouw organisatie ontzegt van visie, een droom, en dus groei, loop je nog een ander risico als je enkel werkt in jouw onderneming, in plaats van eraan. Door opgeslokt te blijven in de waan van de dag kun je namelijk belangrijke marktsignalen missen. Als de markt verandert, zul jij de boot missen en zul je heel hard je best moeten doen om achter anderen aan te rennen, omdat je te laat was. Omdat je alleen maar bezig was met het maken van marketingcampagnes en calculaties, ben je je onderneming eigenlijk gaan verwaarlozen.
Een aantal voordelen van ook werken aan je bedrijf, in plaats van alleen maar erin:
- Meer geluk. Je gaat nadenken over de zaken die je gelukkig maken, in plaats van alle ‘moetjes’ die je maar blijft oppakken. Dat ga je aan anderen uitbesteden, die daar hun kracht hebben liggen.
- Een nieuw perspectief. Door een stapje terug te doen en van een afstand te kijken naar je organisatie, kun je zomaar tot hele nieuwe inzichten komen.
- Tijd voor verandering. Door niet meer continu onmisbaar te zijn in het primaire proces van jouw onderneming, heb je tijd om zaken efficiënter en effectiever in te gaan richten.
- Meer succes. Je kunt veel meer uit jouw bedrijf halen, wanneer je jouw krachten op de juiste manier inzet en nadenkt over de toekomst van jouw bedrijf, in plaats van te blijven hangen in de waan van de dag.
Maar hoe dan?
Door te structureren, organiseren, en delegeren zorg je dat jouw onderneming kan gaan groeien. Wij spreken echter uit ervaring als we zeggen dat ‘groeien’ voor onze opdrachtgevers vrijwel nooit het belangrijkste is. In de meeste gevallen zijn zij namelijk op zoek naar iets meer rust en iets minder drukte in hun hoofd. Door erachter te komen waar natuurlijke (misschien wel onbenutte) talenten liggen, en die op de juiste manier in te gaan zetten, creëer je die rust.
Een voorbeeld: als jouw natuurlijke talenten ‘klantgericht’ en ‘communicatief’ zijn, dan kun je beter aan de slag met acquisitie en relatiebeheer, dan met het dagelijks calculeren en uitvoeren van jouw klussen. Maak gebruik van de zaken waar je écht goed in bent, en laat de rest aan anderen over die daar weer goed in zijn: dát is werken aan je onderneming. Daar word jij gelukkiger van, net als de mensen binnen jouw organisatie. En daar verdien je uiteindelijk ook nog eens veel meer mee dan het maken van die marketingcampagne of het metselen van dat muurtje.
Doe een stapje terug
Het is nooit te laat om hiermee te beginnen! Bedenk voor jezelf waar jij energie van krijgt. Hoe ziet jouw droombedrijf en droomleven eruit? Wat vind je nu écht het leukst om te doen? Waarmee kun jij de meeste waarde toevoegen aan jouw organisatie? En hoe kun je de rest van jouw organisatie zó inrichten om dat te gaan bereiken? Neem de tijd voor deze vragen – door hierover na te denken, ben je zojuist begonnen met werken áán jouw onderneming. Of ga eens koffie drinken met die ene ondernemer die je zo ontzettend tof vindt of met die potentiële klant die op het laatste moment toch voor een ander koos. Leer van anderen, kijk eens kritisch naar de dagelijkse gang van zaken, ontdek wat jou en jouw onderneming onderscheidend maakt en stel ambitieuze doelen.
Kortom: ga voor de lange termijn en stop met het verwaarlozen van jouw organisatie én je eigen talenten. Ga nou eens werken áán je onderneming. Zet die knop om. Maar nu echt.
Succes,