Wat maakt MKB-ondernemers succesvol? (2) een crisis!

Nieuwsbericht

oktober 14

Afgelopen maanden is jack & puck druk bezig geweest met een uitgebreid onderzoek. De aanleiding? Het feit dat er veel succesvolle, maar soms ook minder succesvolle MKB-ondernemers zijn. Wij ondersteunen hen allemaal bij het ontwikkelen en implementeren van een (nieuwe) strategie voor hun onderneming. Het ontwikkelen van die strategie is vaak geen probleem voor een ondernemer, maar het implementeren daarvan in sommige gevallen wel. Soms valt het kwartje en wordt het tij gekeerd, andere keren blijft een ondernemer maanden-, soms zelfs jarenlang zoekende, zonder dat er echt actie wordt ondernomen. Waarom lukt zo’n verandertraject bij de één wel, en bij de ander niet? Die vraag, in combinatie met bovenstaande uitspraak, intrigeerde ons en is daarom aanleiding geworden voor ons onderzoek:

Wat maakt ondernemers in het MKB succesvol in verandertrajecten?

Om die vraag te beantwoorden, zullen de twee begrippen ‘succesvol’ en ‘verandertrajecten’ eerst moeten worden gedefinieerd. ‘Succesvol’ is een persoonlijk en subjectief begrip, die voor ieder individu en iedere ondernemer een andere betekenis heeft. Om die reden is voor dit onderzoek gekozen voor de meest objectieve definitie van succesvol, genoteerd in de van Dale: ‘een goede afloop, uitkomst, of uitslag’. In dit geval is die uitkomst een financieel gezonde organisatie die een stabiele groei (heeft) door(ge)maakt en momenteel goed verkoopbaar is. Een goed verkoopbaar bedrijf is hier gedefinieerd als een bedrijf dat niet alleen financieel gezond is maar waar ook de bedrijfsinrichting en bedrijfsvoering gezond is.

Een ‘verandertraject’ gaat in dit onderzoek over de implementatie van de ontwikkelde strategie, een verandering, en in veel gevallen een professionalisering, die bij iedere ondernemer andere aspecten omvat, maar altijd een grote invloed teweegbrengt op de rol van de ondernemer en zijn organisatie.

Onze eerste conclusie uit het onderzoek, welke we enkele weken geleden hebben uitgelicht in dit artikel, was het feit dat het hebben van een compagnon een positieve invloed heeft op het succes van een MKB ondernemer.

Conclusie 2: een persoonlijke of zakelijke crisis!

Het hebben gehad van een of meerdere persoonlijke en/of zakelijke crises tijdens het ondernemerschap heeft een positieve invloed op het succes van een onderneming. Zo’n crisis is een kans voor de onderneming om sterker te worden. In ons onderzoek hebben wij geen ‘reguliere’ crises meegenomen waar ieder bedrijf in een bepaalde branche mee te maken heeft gehad, zoals de coronacrisis of de economische crisis rond 2008, maar zijn we specifiek gaan kijken naar crises die ondernemer- of onderneming-specifiek zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het overlijden van een belangrijke medewerker of compagnon, een burn-out of een (bijna) faillissement.

De crises die wij hebben meegenomen zijn dus bijzondere bedrijfs- of persoonlijke crises. Ondernemers met zulke ervaringen realiseerden zich dat op dat moment er iets móest gaan gebeuren. Zij realiseerden zich dat verandering en professionalisering essentieel is, omdat ze zien wat er anders kan gebeuren (in het geval van een financiële crisis) of wat er al is gebeurd (in het geval van een persoonlijke crisis). Deze ondernemers worden hierdoor proactiever, gaan meer mogelijkheden zien, kunnen out-of-the-box gaan denken.

Ook Sylvie Bleker, hoogleraar compliance & integriteit, bevestigt deze conclusie: “Je gunt ieder bedrijf een goede crisis. Omdat je er zoveel van leert. En doordat een organisatie er zoveel sterker uit kan komen.” Door een crisis wordt je genoodzaakt veranderingen door te voeren die je onderneming uiteindelijk succesvoller maken. Zelfs Winston Churchill zei ooit: ‘Never waste a good crisis’ – en hoe moeilijk dat soms ook is, het is wel waar. Ondernemers die een crisis mee hebben gemaakt blijken ook uit ons onderzoek succesvoller.

crisis als kans

Een crisis als kans?

Een crisis legt beperkingen op. Beperkingen in onder meer vrijheid, financiën en ruimte. Daardoor moet je als ondernemer gaan uitvinden hoe je onder die moeilijke omstandigheden, toch kunt blijven doordraaien, doelen en dromen toch kunt waarmaken, en de crisis kunt doorstaan.

En dan wordt je creatief. Voor als het moeilijk wordt en er allerlei beperkingen en er problemen zijn. Dan hebben we nieuwe ideeën nodig om toch door te gaan en voortgang te boeken. Die noodzaak maakt dat we uitvinders (moeten) worden. En dat zien we ook in deze coronacrisis gebeuren: gesloten restaurants die nu een drive-in beginnen of evenementenbureaus die teststraten gaan organiseren.

Misschien zit je momenteel wel in een crisis. Persoonlijk of zakelijk, groot of klein, weet altijd dat het uiteindelijk voorbij gaat. Probeer, hoe moeilijk ook, die crisis te gebruiken om jouw onderneming sterker neer te zetten. Lukt dat niet tijdens een crisis, dan zeker erna: een crisis zorgt namelijk altijd voor persoonlijke groei, nieuwe ondernemersskills, meer focus en een hogere mate van creativiteit. En daar wordt jou onderneming sterker van. Zie die crisis dus als een kans.

Komende tijd delen we alle conclusies uit ons onderzoek! Wil je dus meer weten over de redenen waarom sommige MKB ondernemers succesvol zijn in verandertrajecten, en anderen niet? Volg ons dan vooral op LinkedinFacebook en Instagram. Dan kom je er vanzelf achter.

Wat maakt MKB-ondernemers succesvol? (1) een compagnon!

Volgend bericht

Onze referenties in beeld