De klant komt alleen als hij je kan vinden

Nieuwsbericht

mei 06

Marketing blijft bij veel ondernemers in het MKB een ondergeschoven kindje. Ja, het is belangrijk, maar klinkt vaak ook als een hoop werk, onnodige kosten, en een onzeker resultaat. Maar is dat wel zo? Hoe kun je als kleine of middelgrote ondernemer marketing op een effectieve manier oppakken zonder dat je er veel tijd mee kwijt bent?

Jouw ideale klant kan jou alleen vinden wanneer jij jezelf zichtbaar maakt. Te veel ondernemers, en misschien herken je jezelf er ook in, zijn te weinig zichtbaar. Dat kan zijn door een verkeerde aanname dat ze al voldoende zichtbaar zijn, terwijl er eigenlijk nog veel meer inzit. Of omdat dat heel erg ongemakkelijk of moeilijk vinden hóe ze dan zichtbaar moeten zijn en hoe ze het aan moeten pakken. Durf jouw merk stevig neer te zetten naar buiten toe. Laat zien wie je bent, wat je doet, en waar je iemand mee kan helpen. Want de klant komt alleen als hij je kan vinden. Door online en offline zichtbaar te zijn, spreek je jezelf uit. Door anderen te verkondigen dat jij ‘de allerbeste’ bent, dwing jij jezelf om dat ook te zijn. Een win-win situatie dus!

Zet een duidelijk doel

Eén ding is zeker: door ‘zomaar af en toe een berichtje te plaatsen’ ga je niks bereiken. Marketing werkt echt alleen wanneer je een duidelijk doel stelt en daar ook naartoe werkt. Een doel kan zijn om een bestaande doelgroep uit te breiden, meer lokale bekendheid op te bouwen, of om jouw bedrijf neer te zetten als het leukste bedrijf om bij te werken. Nóg liever is een doel zelfs concreter, zoals: ‘Over 1 jaar wil ik minimaal 5 projecten als gevolg van marketing op LinkedIn hebben binnengehaald’. Door ergens naartoe te werken kun je pas resultaten behalen. Als je dat doel hebt gesteld, kun je vervolgens gaan onderzoeken wie je doelgroep is en op welke manier je hen het beste kan bereiken.

Ontdek je doelgroep en weet ze te vinden

Het is belangrijk om eerst een goed marketingplan te maken voordat je start met marketing. Misschien wel het belangrijkste onderdeel hiervan is het ontdekken van jouw doelgroep(en). Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie zijn de personen die je wil begrijpen? Wat is hun situatie?
  • Welke keuzes moeten zij maken?
  • Wat willen ze gedaan krijgen?
  • Wat vinden ze belangrijk?
  • Wat zien en horen ze in hun omgeving? Wat kijken ze en wat lezen ze?

Vaak zien we dat hier te snel aan voorbij wordt gegaan – ‘Ik weet wel wie mijn doelgroep is, ik ken ze al zo lang’ – maar wees hier voorzichtig mee. Want is jouw doelgroep wel wie je denkt dat ze zijn? De verschillen liggen vaak subtiel, maar zijn wel belangrijk. Klein voorbeeldje: bij een bouwbedrijf voor particulieren kwamen we er laatst achter dat de daadwerkelijke doelgroep vrijwel altijd de vrouw en niet de man was, omdat zij uiteindelijk de knopen doorhakte. Als de vrouw geen goed gevoel had bij het bouwbedrijf, dan ging de deal niet door. In marketing betekent dit dus dat je je moet focussen op acties die deze vrouw kunnen aanspreken, en aanwezig moet zijn op sociale media waar deze vrouwen actief op zijn.

De állerbeste manier om er echt achter te komen wie je doelgroep is en wat er in ze om gaat, is door het ze zelf te vragen. Wedden dat je tot heel verrassende conclusies zal komen?

Ontdek wat jouw onderneming onderscheidend maakt

Ga op zoek naar jullie ‘gouden ei’. Maak een lijst van alle voordelen van jouw onderneming (ten opzichte van anderen). Dat zijn zowel functionele (‘de beste materialen’) als emotionele (‘ruim 50 jaar ervaring’) voordelen, en streep net zo lang af tot je 1 à 2 voordelen overhoudt die je écht onderscheiden. Wees hierin kritisch en neem niet te snel genoegen met een antwoord. De uitkomst is wat jij naar de buitenwereld gaat communiceren – niets meer, niets minder. Hiermee trek je één rode draad in alle communicatie met de buitenwereld en wordt het voor jouw doelgroep direct duidelijk waar je voor staat. Ook maak je het hierdoor voor jezelf een stuk makkelijker: in plaats van 1000-en-1 voordelen – ‘wij ontzorgen’, ‘wij hebben de hoogste kwaliteit’, ‘wij komen onze afspraken na’ – durf je een duidelijke keuze te maken en laat je zien waar je écht voor staat. Want onthoud: wie kiest, wordt gekozen.

Besteed het uit

Wanneer marketing niet je ding is, je het lastig vindt op teksten te schrijven of om met creatieve ideeën te komen, kan het de beste keuze zijn om marketing uit te besteden. In onze aanpak pleiten wij er altijd voor om enkel gebruik te maken van je natuurlijke (onbenutte) talenten – en wanneer marketing hier geen onderdeel van is en dit geldt voor alle mensen in jouw organisatie, dan kun je dit beter uitbesteden aan een professional. Amateuristische content met spelfouten en verkeerde hashtags werkt namelijk nóg veel sterker in je nadeel dan helemaal niets posten. Al vanaf een paar uurtjes per maand kan een marketingspecialist iets voor jou betekenen, waardoor je zowel online als offline veel beter zichtbaar wordt, op een professionele manier. En dan krijg je ook nog eens meer tijd om áán je onderneming te werken. 

Snelle tips

Ter afsluiting een aantal concrete, praktische tips die belangrijk zijn rekening mee te houden bij het inzetten van jouw (online) marketing:

  • Hanteer één duidelijke huisstijl die je overal doorvoert. Zo blijf je herkenbaar en professioneel.
  • Wat voor jou normaal is, is voor een ander heel bijzonder. Dat geldt voor hoe je bepaalde dingen doet, maar ook voor dingen die je meemaakt. Deel dat dus!
  • Maak een content kalender. Als je weet wat je komende maanden of weken wil gaan posten, kun je dit op ieder moment voorbereiden en dat scheelt een hoop tijd.
  • Gebruik je kanalen actief, niet alleen passief. Reageer ook eens op de post van een ander in plaats van enkel te verwachten dat anderen op jou reageren.
  • Jouw huidige klanten zijn de beste referentie. Gebruik die dus ook!
  • Wees geduldig. Marketing is een langetermijninvestering. Je kunt dus niet volgende week al resultaat verwachten, maar blijf consistent actief. De aanhouder wint!

Conclusie

De aanname van veel ondernemers in het MKB dat marketing belangrijk is, maar ook ‘een hoop werk, onnodige kosten, en een onzeker resultaat’ inhoudt, gaat niet op wanneer je marketing aanvliegt met een duidelijke strategie, gericht op een specifieke doelgroep en met een concreet doel voor ogen. Juist dán, en als je het op een professionele en routinematige wijze oppakt, ben je verzekerd dat marketing je ook daadwerkelijk rendement gaat opleveren. Meer hulp nodig of nét dat zetje in de rug? Dan weet je ons te vinden.

Volgend bericht

Onze referenties in beeld